تماس با ما اخبار و رویدادها سایتهای شرکتهای بهره برداری سایتهای قطار شهریها معرفی قطار شهریها  کمیته ها

صفحه اصلی


 اردشیر احمدزاده ؛ مدیرعامل اتحادیه شرکت های قطارشهری کشور

   اتحاديه شركتهاي قطار شهري كشور به منظور فراهم آوردن زمینه های همکاری مناسب و مساعدت به شرکت ها و سازمان های قطارشهری کشور ، بنا به مأموريت ذاتي سازمان شهرداريها و دهياريهاي كشور در سال 1380بوجود آمده و از آغاز  فعاليت خود با همفکری و مشارکت اعضاي خود ، ساختاري متشكل از كميته هاي تخصصي و فني، مطابق ساختار اتحاديه حمل و نقل جهاني (UITP)، ایجاد و فعاليت هايي در راستاي تحقق اهداف و رسالت خود به منظور تبادل اطلاعات و انتقال تجربيات دانش ريلي و برقراري تعامل با سازمانها و نهادهاي بالادستي و ......، انجام داده و همواره در جلب حمايت ها ، انعكاس و پيگيري مسائل و مشكلات سازمانهاي عضو، گام های اساسی و مثبتي برداشته و موفقيت هايي در اين عرصه بدست آورده است  .

 

 

در حال حاضر اعضای اتحادیه شرکت های قطارشهری کشور متشکل از :

*      شرکت راه آهن شهری تهران و حومه و شرکت بهره برداری متروی تهران

*      شرکت قطارشهری مشهد وحومه

*      سازمان قطارشهری اصفهان و حومه

*      سازمان قطارشهری شیراز و حومه

*      سازمان قطارشهری تبریز و حومه

*      سازمان قطارشهری کرج و حومه

*      سازمان قطارشهری اهواز و حومه

*      سازمان قطارشهری قم

*      سازمان قطارشهری کرمانشاه

      بوده که این اتفاق مهم ، نوید بخش حرکتی منسجم ، رو به جلو و یکپارچه در ابعاد مختلف پشتیبانی و حمایتی برای اجرای سامانه حمل و نقل ریلی  در شهرهای مختلف بوده که علیرغم  مسائل و مشکلات موجود در سالهای گذشته ، اتحادیه توانسته است با همدلی و همفکری تمامی اعضائ خود ، در تشریک مساعی ، تبادل اطلاعات و انتقال تجربیات دانش ریلی بین اعضای اتحادیه و کمیته های تخصصی  ، گام های مثبتی بردارد ، بطوریکه اکنون  شاهد راه اندازی تعداد قابل توجهی از خطوط در متروی تهران و قطارشهری های مشهد ، شیراز ، تبریز و اصفهان بوده و با توجه به تجربه گرانقدری که در یکایک سازمانها و شرکتهای قطار شهری کشور به وجود آمده ، امید است  با اتخاذ تدابیر لازم و ابتکار عمل در طول دوران خدمتی دولت تدبیر و امید ، با تسهیل در قوانین مربوطه در راستای ارتقاء توان مشارکت بیشتر شهرها ، خطوط در حال اجرای سایر قطارشهریها نیز یکی پس از دیگری راه اندازی تا مردم شریف و بزرگوار کلان شهرهای کشور از نعمات سامانه حمل و نقل ریلی بهره مند گردد(انشاالله)

       امروزه حمل و نقل بعنوان یک پدیده علمی دارای ابعاد گوناگون و بسیار وسیعی بوده که با وجود جابجایی نزدیک به 3 میلیون سفر در روز با مترو ، جایگاه مناسبتری را نسبت به گذشته پیدا کرده است . ، اما این نوع عملکرد با آنچه که هدف گذاری می شود فاصله بسیار زیادی دارد و باید توجه داشت که هرگونه تاخیر در راه اندازی ها و بهره برداری از پروژه ها ، دید مردم نسبت به خدمات و مدیریت شهری تغییر می یابد .

لذا برای رسیدن به یک حمل و نقل مطلوب  شایسته است به اقدامات زیر توجه جدی نمود  :

در این بخش ، سرمایه گذاری های جدی تری را تزریق کنیم

دولت و مدیریت شهری با یک عزم ملی در اختصاص بودجه و تأمین اعتبارات مورد نیاز پروژه های ریلی ، انقلابی عمل کنند .

واگذاری مسئولیت تأمین ناوگان به خود شهرها و آنهم  با تخصیص اعتبار مورد نیاز مربوطه انجام پذیرد.

   فراهم سازی قوانین جدید و اتفاق و همدلی در راستای اهداف برنامه

   تثبیت مدیریت کار آمد و شایسته  و بالاخره استفاده بیشتر از توانمندیها و ظرفیت های کارشناسی و علمی تشکل های صنفی همچون   اتحادیه و انجمن های علمی و ....     

       توسعه و عمران در جوامع بشری پیشرفته ، دغدغه ای است که امروزه بلحاظ بالارفتن انتظارات عمومی خصوصاً در شهرهای بزرگ ( کلان شهرها ) چالش بزرگی را برای مسئولین امر بوجود آورده است ، در همین راستا موضوع حمل و نقل عمومی به عنوان یک موضوع موثر که در زندگی روزمره مردم و اقتصاد خانوار و محیط زیست شهری بر روح و روان مردم به صورت مستقیم اثر می گذارد موجب گردیده که به اشکال مختلف در دستور کار دستگاههای ذیربط  قرار گیرد . سامانه های ریلی از قبیل مترو ( قطار شهریها به شکل سبک و سنگین ، تراموا و .... ،) از جمله سیستم های انبوه بر می باشند که در نهایت با سایر سامانه های حمل و نقل ( اتوبوسرانی ، تاکسیرانی و ....،) می تواند بلحاظ کاربردی در جابجایی مردم با توجه به کاهش زمان سفر و ویژگی های موثر در توسعه پایدار شهری نقش بسزایی ایفاد نماید   .

        از سوی دیگر حمل و نقل  ریلی در میان شقوق مختلف حمل و نقل ، کمترین میزان مصرف انرژی و بیشترین بازده را دارا می باشد ، که در بررسی نقش حمل و نقل ریلی در توسعه پایدار لازم است عواملی همچون محیط زیست ، تاثیرات اجتماعی(انتظارات مشتریان) و البته اقتصاد بنگاه مد نظر قرار گیرد. بعنوان نمونه تاثیرات فراوان بخش حمل و نقل ریلی بر ابعاد زیست محیطی بسیار حائز اهمیت می باشد ، مطابق مطالعات امكان سنجي اوليه در كلانشهرها جهت احداث قطارشهري ، اولويت دارترين طرح به منظور رفع مشكلات ترافيكي منطقه ، احداث خط يك مصوب بوده ليكن در حال حاضر به دليل تراكم و رشد فزاينده جمعيت در نقاط مختلف شهرها ، لزوم تسريع و ضرورت انجام يكپارچه مطالعات و اجراي شبكه خطوط در كلانشهرها اجتناب ناپذير بوده و توجه ويژه براي توسعه خطوط از اهميت خاص برخوردار گردیده است .

مزایای اقتصادی ، اجتماعی و زیست محیطی مترو و قطارشهریها برای همه روشن بوده که در صورت برخورداری کامل از شبکه ریلی درکلانشهرها ،  مزایای فراوانی در زندگی روزمره شهروندان به جای گذاشته و خواهد گذاشت ، از جمله این مزیت ها می توان به :

-         اشتغال زایی مستقیم و غیر مستقیم

-         مصرف سوخت فصیلی

-         کاهش زمان سفر

-         افزایش سرعت جابجایی و تردد ایمن و با بالاترین تکنیکهای ممکن

-         جلوگیری از اتلاف میلیاردها ریال سرمایه در تراکم ترافیک

-         صرفه جویی در مصرف سوخت

-         کاهش آلودگی هوا

-         کاهش میزان تصادفات

-         کمک به رشد اقتصادی و توسعه پایدار شهر

-         کاهش تنش ها و استرس های ناشی از ترافیک

-         افزایش امکان جابجایی مردم و در نتیجه امکان دستیابی به نقاط دور افتاده شهری

-         توجه به مسائل زیست محیطی با کاستن از حجم شبکه های حمل ونقل آلوده کننده

-         امکان استفاده از ایستگاهها و تونل های مترو به عنوان پناهگاه در مواقع اضطراری

-         ایجاد گسترش فرهنگ نظم و ارزش والای وقت در زندگی روزمره شهروندان

         باید اذعان  داشت که موضوع توسعه و احداث سامانه حمل و نقل ریلی درونشهری نسبت به ده سال گذشته ،  با  یک جهش رو به جلو و با یک عزم و باور عمومی مواجه گردیده که امروزه این مهم در مرکز توجهات قرار گرفته و جایگاه مناسبتری را نسبت به گذشته پیدا نموده است . بنابراین طراحی و ایجاد سامانه های حمل و نقل ریلی درون شهری بعنوان یکی از وزنه های سنگین طرح های عمرانی ، ملی و منطقه ای برعهده شهرداری های کلان شهر های دارای طرح مصوب قطارشهری ها بوده که تأمین اعتبارات مورد نیاز آن بدون حمایت های مجلس و دولت میسر نمی گردد و در صورت بروز هر گونه تأخیر و یا تعلل در اجرای آن، هزینه های هنگفت و خسارات جبران ناپذیری را به کشور تحمیل خواهد نمود .

        لذا  برای رسیدن به این مهم در راستای تحقق اهداف و مأموریت قطارشهری ها ، بازنگری  قوانین مرتبط در راستای حمایت از سامانه حمل ونقل ریلی درون شهری یک امرضروری و  با اهمیت بوده ، امید  است دولت و مجلس محترم تمهیداتی فراهم نمایند تا حمل ونقل ریلی درون شهری نیز  مشابه  حمایت های صورت گرفته در بند الف ماده 57 قانون برنامه ششم توسعه کشور که صرحت دارد " دولت مکلف شد  به منظور تکمیل و اجرای پروژه های حمل ونقل ریلی ،دوخطه کردن مسیرها و احداث خطوط برقی و سریع السیر علاوه بر استفاده از تأمین مالی خارجی (فاینانس) وو مشارکت های دولتی – خصوصی ، علاوه بر رشد و افزایش اعتبارات این حوزه سالانه یک درصد (1%) منابع حاصل از فروش نفت و گاز سهم دولت را در قالب بودجه سنواتی به وزارت راه و شهرسازی اختصاص دهد تا طرح های حمل ونقل ریلی با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته اجرا گردد " . بهره مند گردد

 -         مساعدت در امر افزایش سقف ردیف های اعتباری طرح های قطارشهری های کشور در بودجه سنواتی

-     از آنجا که اعتبارات طرح های تملک دارایی های سرمایه ای طرح های قطارشهری ها در قانون بودجه سنواتی ، بسیار ناچیز و نسبت به اعتبارات کم سنوات گذشته با 50 درصد کاهش مواجه و از طرفی اعمال تعهدات سهم دولت ناشی از سود اوراق مشارکت از محل اعتبارات یادشده، باعث گردیده است هزینه های اجرایی پروژه ها به مراتب بالاتر و مشکلات تکمیل خطوط مترو در کلانشهرها مضاعف و راه اندازی آن ها را در آینده نزدیک غیر ممکن گردد ، در راستای شتاب بخشی به تکمیل و راه اندازی پروژه های مصوب ، افزایش سقف ردیف اعتبار طرح های تملک دارایی سرمایه ای دستگاه های اجرایی مربوط با عنوان احداث مترو و قطارشهری ها در بودجه سنواتی کشور، 

 -         موضوع یکپارچگی سامانه حمل و نقل ریلی با رویکردی پویا و یا شرکتی شدن قطارشهری ها به منظور تحقق منابع درآمدی پایدار و دوری از اتکاء به بودجه های دولتی ، مورد عنایت و حمایت جدی قرار گرفته تا شاهد رشد و توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری،در راستای اهداف کلی سیاست های اقتصاد مقاومتی، در کشور عزیز ایران اسلامی باشیم

-         چالش های پیش روی اتحاديه ناشی از مطالبات بحق قطارشهری ها در راستاي عدم اجرای کامل قوانین مرتبط از جمله قانون توسعه حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت و قانون حمایت از سامانه های حمل و نقل ریلی درون شهری و بالاخص عدم تحقق ماده 8 قانون حمايت از سامانه هاي ريلي كه تكليف دارد" وزارت كشور موظف است پس از مشورت با اتحاديه شركتهاي قطار شهري كشور نسبت به تدوين اصول کلی و راهبردهای حاکم بر تأمین و ساخت تأسیسات ،تجهیزات ،ماشین آلات و طراحی و بهره برداری سامانه های حمل و نقل ریلی شهری و حومه اقدام و به تصویب شورای عالی  هماهنگی ترافیک شهرهای کشور برساند . "، می باشد

-     بخش پایانی ماده 2 قانون حمایت از سامانه های حمل و نقل ریلی شهری و حومه ، صراحت دارد که مرجع تصویب مطالعات طرح جامع حمل و نقل و ترافیک ، مطالعات امکان سنجی سامانه حمل و نقل و ترافیک ، شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور بوده و تأمین منابع و نظارت بر قراردادهای عمرانی از وظایف معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری می باشد رعایت قانون مذکور و تسریع درتدوین و ابلاغ آئین نامه اجرائی آن ، با گذشت نزدیک به 5 سال از تصویب قانون یادشده ، مورد درخواست می باشد

-     موضوع تأمین واگن یکی از مهمترین چالشهاي قطارشهریها است ودر صورت اجرای کامل خطوط مصوب قطارشهریها ، 4520  واگن مورد نیاز خواهد بود . در حالیکه از این میزان ، تنها 720 واگن برای خطوط متروی تهران خریداری شده است و با وجود آمادگی شهرهای شیراز ، اصفهان و تبریز برای بهره برداری از فاز اول بخشی از خط یک مسیر ،به لحاظ نبود واگن ، بهره برداری از آنها میسر نشده است.البته با توجه به متفاوت بودن مشخصات فنی ناوگان هر یک از شهرهای یادشده و به درازا کشیدن موضوع خرید متمرکز واگن های مورد نیاز شهرهای کشور ، ضرورت دارد شهرها رأساً و مستقیمأ نسبت به برگزاری مناقصه و تأمین واگن های مورد نیاز در چارچوب مقررات اقدام نماید . لذا تسهيل اين امر و تأمین اعتبارات مورد نیاز واگن ها بسيار ضروري و حياتي می باشد .

-     ماده 3 قانون حمایت از سامانه های حمل و نقل ریلی شهری و حومه ، صراحت دارد که دستگاه اجرایی احداث سامانه های حمل و نقل ریلی شهری و حومه و بهره برداری از آن ، شهرداریهای ذی ربط می باشند و ردیف دار شدن بودجه قطارشهریها نیز در هر سال از طریق نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی ، بر همین اساس بوده است. قطعاً در صورت تحقق این مهم ، گشایشی در رفع بخشی از موانع موجود در پیش روی قطارشهریها ، بعمل خواهد آمد  .

-     اعتبار تخصیصی به قطارشهریها براساس 50 درصدی تکافوی نیاز قطارشهریها را نمي كند وراه اندازی پروژه ها با تأخیر فراوانی صورت میگیرد،چراكه شهرداريها توان تأمین 50 درصد مابقی اعتبار مورد نیاز را ندارند.اين در حالي است كه براساس ماده ( 10 ) قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت لازم است سالانه 40 هزار میلیارد ریال در بخش درونشهری و 60 هزار میلیارد ریال در بخش برونشهری ازسوي دولت وبصورت 100 درصد تخصیص یافته تامين شود.بديهي است كه در صورت اجرای کامل مفاد قانون یادشده بخش اعظم مشکلات نقدینگی قطارشهریها رفع خواهد شد .

-     بالا بودن هزینه های احداث و تجهیز طرحهای قطار شهریها و از سوي ديگر عدم توان مالی  شهرداریهای کشور درتأمین اعتبار و پرداخت سهم 50 درصديشان از هزینه های مربوطه ، موجب کندی پیشرفت طرحها گردیده است  . لذا ضرورت دارد در ماده 5  قانون حمایت  از سامانه های حمل و نقل ریلی درونشهری سهم شهرداریها به 30 در صد و سهم دولت به 70 در صد تعدیل یابد .

-     ایجاد هرنوع منابع پایدار و مستمردر تأمین اعتبارات طرحهای قطارشهریها و نیز مساعدت و تلاش برای رفع موانع و چالشهای موجود پیش روی قطارشهریها  و نیز رفع هرگونه موانع و دستورالعملهای دست و پا گیر و بالاخص مساعدت در برخورداری قطارشهریها از تسهیلات منابع داخلی (صدور مجوز استفاده از حساب صندوق توسعه ملی ) ، معافیت عوارض گمرکی  و حقوقی از واردات واگن  و غیره ، قطعاً خدمت بزرگی در اشاعه و توسعه حمل و نقل عمومی انبوه بر بوده و کمک شایانی به حل معضل ترافیک و امرخدمت رسانی بیشتر و بهتر به شهروندان ، به ارمغان خواهد آورد .


                       نشاني : تهران - بلوار کشاورز- خیابان نادری - نبش خیابان حجت دوست - پلاک 17 - طبقه پنجم .


TEL : (+98)-21-88976652 , TELFAX : (+98)-21-88976653    -------   Email : urci_ir@yahoo.com